Dovada Dreptului de Proprietate: Legea 165/2013 și Prezumțiile Legale ANRP/PMB/CNCI

Dovada dreptului de proprietate și prezumțiile legale ANRP, PMB, CNCI Legea 165/2013, conform art. 32 din Legea nr. 165/2013, există un termen de 120 de zile pentru a completa dosarele cu documente, termen care începe odată cu primirea documentelor necesare soluționării cererii.

Acest termen se poate prelungi o singură dată cu 60 de zile, dacă se demonstrează că sunt făcute demersuri pentru completarea dosarului.

Prelungirea se cere în interiorul celor 120 de zile și se face cu dovezi clare. Instituțiile trebuie să elibereze documentele necesare în cel mult 30 de zile de la cerere.

Nerespectarea termenelor duce la amenzi între 10.000 și 100.000 lei, fiind o măsură de protecție împotriva abuzurilor autorităților.

Pentru dovedirea proprietății, Legea nr. 10/2001 presupune că dreptul de proprietate este cel recunoscut de actele oficiale sau normative. Aceste prevederi sunt susținute de deciziile Curții Constituționale, arătând clar obligațiile și drepturile celor implicați în aceste procese.

Oferim Gratuit Consultanta. Echipa noastră formată din profesioniști, juriști și avocați specialisti in Despagubiri Retrocedari Imobile, specializati in contestarea, solutionarea sau urgentarea Dosarelor de Despagubire pentru Restituirea Proprietatilor (Imobilelor/Terenurilor), Titlurilor de Despagubire (Titlu de Plata ANRP), Deciziilor ANRP (Decizie de invalidare ANRP sau validare partiala, Calcularea Conform Grilelor Notariale), Litigii (drepturi Litigioase), Drepturi Succesorale, Punctelor ANRP, Executare Silita ANRP, Dosare aflate in lucru la Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor (ANRP), Primarii de Sector sau din provincie, Primaria Municipiului Bucuresti (PMB), Comisiei Naționale pentru Compensarea Imobilelor (CNCI), Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor (CCSD), precum și altor autorități competente în domeniul retrocedărilor. Specializat in Legea 10/2001; Legea 165/2013; Legea 18/1991; Legea 290/2023; Legea 164/2014 și alte legi privind fondurile funciare. Va reprezentam în fața instanțelor din București și provincie (Toata Romania).

Legislatie – Dovada dreptului de proprietate ANRP

Conform art. 32 din Legea nr. 165/2013se instituie un termen de decădere în procedura administrativă, de 120 de zile, în care persoanele care se consideră îndreptățite pot completa cu înscrisuri dosarele depuse la entitățile învestite de lege. Termenul curge de la data la care persoanei i se comunică în scris documentele necesare soluționării cererii sale.

Termenul de 120 de zile poate fi prelungit la cererea scrisă a persoanei care se consideră îndreptățită sau a reprezentantului legal, prin decizia conducătorului entității învestite de lege sau a persoanei împuternicite de către acesta, o singură dată, pentru o perioadă de 60 de zile, în situația în care persoana care se consideră îndreptățită face dovada efectuării unor demersuri privind completarea dosarului în raport cu alte instituții.

Cererea de prelungire a termenului se va formula în interiorul termenului de 120 de zile și va fi însoțită de dovada demersurilor întreprinse.

Instituțiile deținătoare a actelor necesare completării dosarelor de despăgubiri au obligația de a elibera, în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii, actele doveditoare solicitate.

De asemenea, conform art. 36 lit. h) coroborat cu art. 37 din Legea 165/2013, nerespectarea termenelor prevăzute de această lege constituie contravenție și se sancționează cu amenda de la 10.000 lei la 100.000 lei, astfel încât „reglementarea este însoțită de anumite garanții împotriva abuzului autorității de a nu răspunde la timp”, reaua-credință sau abuzul de putere a autorității publice fiind sancționat legal, în acest sens fiind, cu titlu de exemplu, Decizia nr. 302/05.06.2014 și Decizia nr. 79/26.02.2015 a Curții Constituționale.

Dovada Proprietății si întinderea dreptului de proprietate

În ceea ce privește dovada proprietății, potrivit art. 24 din Legea nr. 10/2001în absența unor probe contrare, existența și, după caz, întinderea dreptului de proprietate, se prezumă a fi cea recunoscută în actul normativ sau de autoritate prin care s-a dispus măsura preluării abuzive sau s-a pus în executare măsura preluării abuzive.

Totodată, în absenta unor probe contrare, persoana individualizată în actul normativ sau de autoritate prin care s-a dispus sau, după caz, s-a pus în executare măsura preluării abuzive este presupusa că deține imobilul sub nume de proprietar, aceste acte fiind considerate doveditoare ale dreptului de proprietate.

Aplicarea prevederilor art. 24 din Legea nr. 10/2001

Aplicarea prevederilor art. 24 din Legea nr. 10/2001 operează numai în absența unor probe contrare, fapt ce implică, pe de o parte, condiția obținerii de către solicitant a negațiilor referitoare la actele de proprietate, obținute ca urmare a cererilor adresate Arhivelor Naționale și primăriei în a cărei rază este situat imobilul revendicat, dublate de depunerea unei declarații olografe, prin care solicitantul declară pe propria răspundere că nu mai deține alte înscrisuri, și, pe de altă parte, coroborarea informațiilor furnizate de actele normative sau de autoritate, prin care s-a dispus sau, după caz, s-a pus în aplicare măsura preluării abuzive, cu celelalte informații aflate la dosarul de restituire, astfel cum prevede art. 24.2. din Norma metodologică de aplicare a Legii nr. 10/2001.

De asemenea, conform art. 1 lit. e) din Norma metodologică de aplicare a Legii nr. 10/2001În cazul în care pentru imobilul respectiv nu se poate face dovada formală a preluării de către stat (de exemplu, decizia administrativă nu este găsită, iar imobilul respectiv se regăsește în patrimoniul statului după data invocată ca fiind data preluării bunului), soluționarea notificării se va face în funcție și de acest element – faptul că imobilul se regăsește în patrimoniul statului constituie o prezumție relativă de preluare abuzivă”.

Prin urmare, în materia legilor de reparații, legiuitorul a de la exigențele impuse cu privire la probațiunea dreptului de proprietate, iar această probă se poate face și prin alte mijloace de probă decât în litigiile de drept comun, iar întinderea dreptului de proprietate se prezumă a fi cea recunoscută în actele în care s-a dispus sau executat măsura preluării de către stat.

Dovezile preluării abuzive

Sub aspectul dovezii preluării abuzive, prin Decizia civile nr. 307/4/13.03.2017 pronunțată de Curtea de Apel București – Secția a  IV-a Civilă  s-a reținut că:

  • Potrivit dispozițiilor art. 2 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 10/2001în categoria imobilelor preluate abuziv intră și ,,orice alte imobile preluate fără titlu valabil sau fără respectarea dispozițiilor legale în vigoare la data preluării, precum și cele preluate fără temei legal prin acte de dispoziție ale organelor locale ale puterii sau ale administrației de stat”,
  • În conformitate cu cap. I pct. 1 lit. e) din H.G. nr. 2530/2007în cazul în care pentru imobilul respectiv nu se poate face dovada formală a preluării de către stat (de exemplu, decizia administrativă nu este găsită, iar imobilul respectiv se regăsește în patrimoniul statului după data invocata ca fiind data preluării bunului), soluționarea notificării se va face in funcție și de acest element — faptul că imobilul se regăsește în patrimoniul statului constituie o prezumție de preluare abuzivă.”

Pe cale de consecință, în condițiile inexistentei unui act administrativ de preluare, pentru un imobil care se regăsește în patrimoniul statului, operează prezumția relativă de preluare abuzivă, persoanele îndreptățite fiind în imposibilitatea de a face dovada unui fapt negativ (probatio diabolica).

În conformitate cu art. 15 din Legea nr. 165/2013, cererile vizând restituirea terenurilor intravilane, agricole la data preluării abuzive, formulate potrivit Legii nr. 10/2001, se soluționează cu respectarea limitei de 50 ha de proprietar deposedat, cu condiția ca această suprafață să nu fi fost restituită prin aplicarea legilor fondului funciar.

Documente necesare stabilirii categoriei de folosință

În situația în care, după solicitarea documentelor necesare stabilirii categoriei de folosință a terenurilor care fac obiectul cererilor formulate potrivit Legii nr. 10/2001, dosarele de despăgubire nu se completează cu informațiile solicitate, în baza art. 151 din Legea nr. 165/2013se prezumă următoarele:

  •  în cazul terenurilor situate la data preluării abuzive în intravilanul localităților de tip urban și pe care existau construcții, o suprafață de până la 1.000 mp avea categoria de folosință curți și construcții;
  • în cazul terenurilor situate la data preluării abuzive în intravilanul localităților de tip rural și pe care existau construcții, o suprafață de până la 3.000 mp avea categoria de folosință curți și construcții.

Pentru suprafețele care exced acestor limite și pentru care, pe baza documentelor existente, nu se poate stabili dacă se încadrează în suprafața maximă de 50 ha teren intravilan pentru fiecare proprietar deposedat, la propunerea Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor (C.N.C.I.), din cadrul Autorității Naționale pentru Compensarea Imobilelor (A.N.R.P.) invalidează deciziile entităților învestite de lege, cu excepția celor emise în baza unor hotărâri judecătorești irevocabile/definitive prin care instanțele au stabilit existența și întinderea dreptului.

Considerăm că pentru identitate de rațiune, conform principiului egalității în drepturi între cetățeni, prezumțiile prevăzute de art. 151 din Legea nr. 165/2013 se aplică nu doar în cazul în care nu au fost depuse acte în completare, ci și cazului în care din actele depuse la dosarul administrativ.

Cum va putem ajuta cu privire la Documentatia necesara ANRP? Trimite un mesaj:

Contactați-ne prin formularul online și vă vom răspunde rapid cu detalii precise. Suntem dedicați să vă oferim soluții eficiente pentru despagubiri ANRP. Echipa noastră are experiența necesară pentru a vă ghida prin întregul proces, asigurându-ne că drepturile dvs. sunt respectate. Nu trebuie să vă faceți griji pentru detalii complexe, suntem aici să ne ocupăm de tot. Așteptăm să discutăm cu dvs. și să vă oferim suportul de care aveți nevoie.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Politica de Confidentialitate și Conformitatea GDPR

Ultimele Actualizari cu privire la ANRP

Pe site-ul nostru sunt actualizate informatii periodic cu privire la Legislatia Retrocedarilor/Despagubirlor, Legea 10/2001, Legea 165/2013, Legea 18/1991, Legea 9/1998, Legea 290/2003 și alte legi privind fondurile funciare, precum si modul de aplicare ale acestora.

  • Plati ANRP 2025 – Suspendare Emitere Titluri de Plata Despagubiri aici.
  • Status Plati ANRP 2024, Verificǎ link-ul:  Plati ANRP 2024 – ANRP Titluri de Plata 2024
  • ANRP Titluri de Plata Emise, ultima actualizare, pot fi consultate aici.
  • Lista dosarelor soluționate, ultima actualizare, poate fi consultată aici.
  • Stadiu Dosar ANRP – CNCI Stadiul de solutionare Legea 10, ultima actualizare, poate fi consulta aici.
  • Situatia Dosarelor inregistrate la ANRP, ultima actualizare, poate fi consultata aici.
  • Ședințele Comisiei Naționale pentru Compensarea Imobilelor (CNCI), pot fi consultate aici.
  • Modificare Legea 165 din 2013 si Legea 10 din 2001 Actualizata, pot fi consultate aici.

Informatii cu privire la Despagubiri

Cumpar Despagubiri ANRP Litigii

Pe site-ul nostru sunt prezentate informatii actualizate si valoroase

Grup Comunitate ANRP

Am creat un Grup de Facebook dedicat ANRP pentru a aduna o comunitate cât mai largă și unită. E un loc unde putem împărtăși idei, noutăți și soluții. Dacă ai întrebări sau experiențe de împărtășit, aici e locul potrivit. Ne dorim să fim un sprijin real pentru toți membrii și să facilităm discuții constructive. Intră în grup și contribuie la discuțiile noastre! Nu ezita să inviți și alte persoane interesate. Hai să construim împreună o comunitate activă și implicată. Poți găsi grupul dând click pe linkul de mai sus. Te așteptăm!

Grup Facebook ANRP Romania