Modificare Legea 165 din 2013 si Legea 10 din 2001 Actualizata
Modificare Legea 165 din 2013 si Legea 10 din 2001 Actualizata, recent, Legea nr.165 din 2013 si Legea nr.10 din 2001 au suferit modificari, actualizari si completari importante în materie de retrocedări și despăgubiri. Guvernul a emis ordonanțe de urgență pentru a actualiza aceste legi, cu accent pe rolul Agenției Naționale pentru Restituirea Proprietăților (ANRP).
Oferim Gratuit Consultanta. Avocat ANRP Despagubiri Retrocedari Imobile, specializat in contestarea, solutionarea sau urgentarea Dosarelor de Despagubire pentru Restituirea Proprietatilor (Imobilelor/Terenurilor), Titlurilor de Despagubire (Titlu de Plata ANRP), Deciziilor ANRP (Decizie de invalidare ANRP sau validare partiala, Calcularea Conform Grilelor Notariale), Litigii (drepturi Litigioase), Drepturi Succesorale, Punctelor ANRP, Executare Silita ANRP, Dosare aflate in lucru la Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor (ANRP), Primarii de Sector sau din provincie, Primaria Municipiului Bucuresti (PMB), Comisiei Naționale pentru Compensarea Imobilelor (CNCI), Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor (CCSD), precum și altor autorități competente în domeniul retrocedărilor. Specializat in Legea 10/2001; Legea 165/2013; Legea 18/1991; Legea 290/2023; Legea 164/2014 și alte legi privind fondurile funciare. Va reprezentam în fața instanțelor din București și provincie (Toata Romania).
Ultimele si cele mai importante Actualizari cu privire la Despagubiri Legea 10 din 2001 si Legea 165 din 2013
Legea 10 din 2001 și Legea 165 din 2013 sunt esențiale în procesul de retrocedare a proprietăților. Recent, s-au făcut câteva modificări notabile care influențează modul în care sunt gestionate cererile de retrocedare. Termenele pentru depunerea dosarelor au suferit ajustări, iar criteriile de eligibilitate sunt mai clare acum. Aceste schimbări vizează fluidizarea procesului și reducerea birocrației, oferind un cadru mai bine definit pentru soluționarea cererilor. Este vital pentru cei implicați să fie informați și să înțeleagă cum aceste ajustări le pot afecta drepturile și obligațiile.
Modificare Legea 165 din 2013 – Legea 10 din 2021 – Actualizata 04.09.2024
Ordonanta de Urgenta Nr. 107 din 4 septembrie 2024, Publicată în: Monitorul Oficial Nr. 905 din 6 septembrie 2024, pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Art. XXV – (1) Prin derogare de la prevederile art. 31 și art. 41 alin. (4) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, cu modificările şi completările ulterioare, precum și de la prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 164/2014 privind unele măsuri pentru accelerarea și finalizarea procesului de soluționare a cererilor formulate în temeiul Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, precum și al Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensații cetățenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reținute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța, ca urmare a stării de război și a aplicării Tratatului de Pace între România și Puterile Aliate și Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, și pentru modificarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, plata sumelor stabilite prin titlurile de plată emise de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, până la data de 30 iunie 2024 și neachitate de Ministerul Finanțelor, se efectuează până la 31 decembrie 2024 în limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate cu această destinație. (2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la data de 31 decembrie 2024 se suspendă emiterea de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a titlurilor de plată realizată în baza dispozițiilor Legii nr. 165/2013, cu modificările și completările ulterioare, și, respectiv, ale Legii nr. 164/2014, cu modificările ulterioare.
Legislatie aici – ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 107 din 4 septembrie 2024
Modificare Legea 165 din 2013 – Legea 10 din 2021 – Actualizata 16.07.2024
Legea Nr. 223 din 16 iulie 2024, Publicată în: Monitorul Oficial Nr. 693 din 17 iulie 2024, privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, precum şi pentru modificarea art. 24 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989. Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I – Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 17 mai 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins: 1. La articolul 33, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: „(4) Cererile se analizează în ordinea înregistrării lor la entităţile prevăzute la alin. (1). Prin excepţie, se analizează cu prioritate cererile formulate de persoana certificată de entităţi desemnate de statul român sau de alte state membre ale Uniunii Europene sau de statul de reşedinţă, ca supravieţuitoare a Holocaustului, aflată în viaţă la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi, precum şi cererile care au ca obiect imobilele pentru care s-au formulat notificări de restituire şi pentru care sunt incidente prevederile art. 19 alin. (9) ale Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările ulterioare, la solicitarea autorităţii care derulează proiecte cu finanţare externă.” 2. La articolul 35, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: „Art. 35 – (1) Deciziile emise cu respectarea prevederilor art. 33 şi 34 pot fi atacate de persoana care se consideră îndreptăţită la secţia civilă a tribunalului în a cărui circumscripţie se află imobilul, în termen de 30 de zile de la data comunicării. În procedura judecătorească, cuantumul despăgubirilor se va stabili prin raportare la grila notarială valabilă în anul anterior pronunţării hotărârii judecătoreşti.” Art. II – În cazul în care pentru imobilul solicitat nu se poate face dovada preluării abuzive de către stat în perioada de referinţă, iar acesta se regăseşte sau s-a regăsit în patrimoniul statului, se prezumă că imobilul a fost preluat abuziv. Art. III – Articolul 24 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins: „Art. 24 – Existenţa şi, după caz, întinderea dreptului de proprietate se prezumă a fi cele recunoscute în actul normativ sau de autoritate prin care s-a dispus măsura preluării abuzive, cu condiţia depunerii oricăror alte acte juridice care atestă deţinerea imobilului la momentul trecerii în proprietatea statului.”
Legislatie aici – LEGE Nr. 223 din 16 iulie 2024
Modificare Legea 165 din 2013 – Legea 10 din 2021 – Actualizata 23.05.2024
Ordonata de Urgenta nr. 51 din 23 mai 2024, Publicată în: Monitorul Oficial Nr. 483 din 24 mai 2024, privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România. Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I – Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 17 mai 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 17 alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins: „b) dispune emiterea deciziilor de compensare a imobilelor sau, după caz, a deciziilor de respingere, în cazul prevăzut la art. 431 alin. (2) teza a II-a;”. 2. Articolul 431 va avea următorul cuprins: „Art. 431 – (1) Persoanele cu privire la care, prin hotărâri judecătoreşti definitive, instanţele de judecată s-au pronunţat asupra existenţei şi întinderii dreptului, precum şi asupra calităţii de persoană îndreptăţită şi care nu au formulat notificări în temeiul Legii nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pot depune cereri pentru acordarea de măsuri compensatorii prin puncte la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor. (2) Cererile prevăzute la alin. (1) se soluţionează de către Comisia Naţională pentru Compensarea Imobilelor, prin decizie de compensare, în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (10). În cazul în care se constată că cererea nu se încadrează în situaţiile prevăzute la alin. (1), Comisia dispune emiterea unei decizii de respingere. (3) Nu fac obiectul prevederilor alin. (1) bunurile imobile care au făcut obiectul altor cereri de acordare de măsuri reparatorii, astfel cum acestea sunt definite la art. 3 pct. 1, care au fost soluţionate sau se află în curs de soluţionare la entităţile învestite de lege, astfel cum sunt definite la art. 3 pct. 4. (4) Deciziile emise în temeiul alin. (1) şi (2) pot fi contestate în condiţiile art. 35.” Art. II – Cererile prevăzute la art. 431 alin. (1) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se soluţionează potrivit procedurii prevăzute la respectivul articol, astfel cum acesta a fost modificat prin prezenta ordonanţă de urgenţă.
Legislatie aici – ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 51 din 23 mai 2024
Modificare Legea 165 din 2013 – Legea 10 din 2021 – Actualizata 06.12.2023
Legea nr. 364 din 6 decembrie 2023, Publicată în: Monitorul Oficial Nr. 1.103 din 7 decembrie 2023 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România. Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Legea nr. 364 din 6.12.2023 aduce modificări articolului 31 alineatul (1) din Legea nr. 165/2013 referitoare la finalizarea restituirii imobilelor preluate abuziv în perioada comunistă, fie în natură, fie prin echivalent. Aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1.103 din 7 decembrie 2023. Parlamentul României a adoptat această lege.
Art. I – La articolul 31 din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 17 mai 2013, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: „Art. 31 – (1) În termen de 3 ani de la comunicarea deciziei de compensare, deţinătorul de puncte poate solicita valorificarea acestora în numerar.” Art. II – Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 17 mai 2013, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificarea adusă prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legislatie aici – LEGE Nr. 364 din 6 decembrie 2023
Modificare Legea 165 din 2013 Legea 10 din 2021 – Actualizata 27.10.2023
Ordonanța de urgență nr. 90/2023, publicată în Monitorul Oficial la 27 octombrie 2023, a stabilit noi reguli pentru titlurile de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților si plata sumelor stabilite prin titlurile de plată.
- Acest act normativ prevede că titlurile de plată emise de ANRP până la 31 octombrie 2023 și neachitate de Ministerul Finanțelor vor fi plătite începând cu 1 aprilie 2024.
- În conformitate cu dispozițiile Legii nr. 165/2013 și Legii nr. 164/2014, emiterea de titluri de plată de către ANRP este suspendată între 1 noiembrie 2023 și 31 martie 2024.
- ANRP va primi și procesa cererile de valorificare a punctelor în numerar și va emite certificate de deținător de puncte. Titlurile de plată vor fi emise după 1 aprilie 2024 pentru cererile complete care au fost procesate în această perioadă. (sursa website anrp)
- Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor și Comisia Specială pentru Acordarea Despăgubirilor, vor gestiona în continuare dosare de despăgubire, nu vor fi afectate de OG nr. 90/2023. (sursa website anrp).
Modificare Legea 165/2013 – Legea 10/2021 Actualizata 20.10.2023
LEGE nr. 284 din 20 octombrie 2023, Publicată în: Monitorul Oficial Nr. 956 din 23 octombrie 2023, pentru completarea Legii nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România. Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Prin Legea nr. 284/2023, se completeaza Legea 165 din 2013, privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România.
- Noua lege acordă prioritate cererilor persoanelor îndreptățite de către persoanele în favoarea cărora instanțele au luat hotărâri judecătorești irevocabile sau definitive în ceea ce privește existența, extinderea și calitatea persoanei îndreptățite.
- Beneficiarii care dețin un certificat de încadrare în grad de handicap grav sau pensionari de invaliditate încadrați în gradul I vor primi prioritate.
- În conformitate cu noua lege, există o perioadă de șase luni care trebuie îndeplinite până la data de 26 aprilie 2024. În acest interval de timp, persoanele au posibilitatea de a depune cereri pentru a primi măsuri compensatorii prin puncte de la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților.
Legislatie aici – LEGE nr. 284 din 20 octombrie 2023
Modificare Legea 10 din 2021 – Legea 165 din 2013 Actualizata 19.05.2020
Ordonanța de Urgențǎ nr.72/14.05.2020 emisǎ de Guvernul României si publicatǎ în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 19 mai 2020 , care suspenda aplicarea prevedierilor art.21 alin. (6) din Legea nr.165/2013, în ceea ce privește modalitățile de a finaliza procesul de restituire a bunurilor care au fost luate în mod abuziv în timpul regimului comunist din România și de a institui măsuri tranzitorii.
Pe perioada suspendării prevăzute la art. 1, evaluarea imobilelor pentru care se acordă despăgubiri se face prin aplicarea grilei notariale valabile la data intrării în vigoare a Legii nr. 165/2013, în considerarea caracteristicilor tehnice ale imobilului și a categoriei de folosință la data preluării acestuia, și se exprimă în puncte. Un punct are valoarea de un leu.
În situația în care grila notarială prevede valori doar pentru terenurile din categoria „curți-construcții“, iar terenul preluat în mod abuziv de stat avea o altă categorie de folosință, valoarea despăgubirilor se stabilește prin aplicarea unei reduceri de 50% din valoarea pentru terenurile „curți-construcții“.
În situația în care grilele notariale sunt elaborate în moneda națională a României, leul, valoarea imobilelor pentru care se acordă despăgubiri se actualizează cu indicele de creștere a prețurilor de consum pentru perioada mai 2013 – data aprobării emiterii deciziei de către Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor.
Modificare Legea 10/2021 – Legea 165/2013 Actualizata 17.05.2013
LEGE nr. 165 din 16 mai 2013 emisa de Parlamentul Romaniei si publicata in Monitorul Oficial nr. 278 din 17 mai 2013, privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România.
Potrivit art.33:
(1) Entităţile învestite de lege au obligaţia de a soluţiona cererile formulate potrivit Legii nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înregistrate şi nesoluţionate până la data intrării în vigoare a prezentei legi şi de a emite decizie de admitere sau de respingere a acestora, după cum urmează:
a) în termen de 12 luni, entităţile învestite de lege care mai au de soluţionat un număr de până la 2.500 de cereri;
b) în termen de 24 de luni, entităţile învestite de lege care mai au de soluţionat un număr cuprins între 2.500 şi 5.000 de cereri;
c) în termen de 36 de luni, entităţile învestite de lege care mai au de soluţionat un număr de peste 5.000 de cereri.
(2) Termenele prevăzute la alin. (1) curg de la data de 1 ianuarie 2014.
(3) Entităţile învestite de lege au obligaţia de a stabili numărul cererilor înregistrate şi nesoluţionate, de a afişa aceste date la sediul lor şi de a le comunică Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor. Datele transmise de entităţile învestite de lege vor fi centralizate şi publicate pe pagina de internet a Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor.(4) Cererile se analizează în ordinea înregistrării lor la entităţile prevăzute la alin. (1).
Modificare Legea 10/2021 – Legea 165/2013 Actualizata 14.06.2005
Decizia nr. 309 din 14 iunie 2005 emisa si aprobata de Curtea Constitutionala si publicata in Monitorul Oficial nr. 668 din 27 iulie 2005, eferitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 alin. (3) şi (7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 24 alin. (3) şi (7) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 4 aprilie 2005, dispoziţii potrivit cărora:
art. 24 alin. (3)
În termen de 60 de zile de la primirea ofertei persoana indreptatita este obligată sa răspundă în scris dacă accepta sau refuza oferta. Lipsa răspunsului scris echivaleaza cu neacceptarea ofertei.
art. 24 alin. (7)
Dacă oferta este refuzată potrivit alin. (3), persoana indreptatita poate ataca în justiţie decizia prevăzută la alin. (1) în termen de 30 de zile de la data comunicării acesteia.
În susţinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege autorul excepţiei invoca încălcarea prevederilor art. 21 alin. (1) şi (2) şi ale art. 44 alin. (1) şi (2) din Constituţie, potrivit cărora:
Articolul 21
(1) Orice persoană se poate adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
Articolul 44
(1) Dreptul de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sunt garantate. Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetăţenii străini şi apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate privată asupra terenurilor numai în condiţiile rezultate din aderarea României la Uniunea Europeană şi din alte tratate internaţionale la care România este parte, pe bază de reciprocitate, în condiţiile prevăzute prin lege organică, precum şi prin moştenire legală.
Curtea constata ca Legea nr. 10/2001 a instituit o procedură administrativă sui-generis având ca obiect restituirea în natura a imobilelor preluate în mod abuziv, de către stat sau de către alte persoane juridice, în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, indiferent de destinaţia acestor imobile, deţinute la data intrării în vigoare de persoanele juridice prevăzute la art. 20 alin. (1). Legea condiţioneaza acordarea reparaţiilor de efectuarea unei notificări, adresată de către persoana indreptatita persoanei juridice deţinătoare a imobilului. Pentru evitarea perpetuarii stării de incertitudine în ceea ce priveşte situaţia juridică a unor asemenea imobile, Legea nr. 10/2001 a stabilit anumite termene în care să se îndeplinească procedura prealabilă a notificării şi să se rezolve pe cale amiabila şi în mod mai rapid cererile de restituire a imobilelor.
Astfel, art. 21 din lege prevede că, în termen de 60 de zile de la înregistrarea notificării, unitatea deţinătoare este obligată să se pronunţe, prin decizie sau, după caz, prin dispoziţie motivată, asupra cererii de restituire în natura şi să-i comunice aceasta decizie persoanei îndreptăţite, în termen de cel mult 10 zile de la data adoptării.
Potrivit art. 24 din acelaşi act normativ, pentru cazul în care restituirea în natura nu este aprobată sau nu este posibila, deţinătorul imobilului este obligat ca în termen de 60 de zile să facă persoanei îndreptăţite o ofertă de restituire prin echivalent, corespunzătoare valorii imobilului.
Persoana indreptatita
Persoana indreptatita este obligată la rândul sau sa răspundă în scris dacă accepta sau refuza oferta unităţii deţinătoare, în termen de 60 de zile de la primirea acesteia.
Dacă persoana indreptatita decide sa refuze aceasta oferta, ea va beneficia, prin interpretarea art. 24 alin. (7), de un nou termen de 30 de zile pentru a ataca în justiţie decizia unităţii deţinătoare prin care s-a respins cererea de restituire în natura a imobilului.
Termenul respectiv curge, în mod logic, de la data la care persoana îndreptăţită a refuzat, în scris, oferta de restituire prin echivalent facuta de unitatea deţinătoare a imobilului ori, în lipsa unui asemenea refuz scris, de la expirarea termenului de 60 de zile prevăzut de art. 24 alin. (3), iar nu de la data la care aceasta unitate a comunicat decizia de a nu restitui în natura imobilul respectiv.
Acest termen este, asadar, în deplina concordanta cu cerinţele art. 21 din Constituţie, dând persoanei nemultumite posibilitatea de a se adresa justiţiei pentru recunoaşterea drepturilor sale.
Modificare Legea 10/2021 – Legea 165/2013 Actualizata 09.04.2004
Decizia nr. 21 din 27 ianuarie 2004 emisa si aprobata de Curtea Constitutionala si publicata in Monitorul Oficial nr. 315 din 9 aprilie 2004, referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor din articolul 21 alineatul (1) și (5) și articolul 24 alineatul (7) și (8) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate în mod abuziv între 6 martie 1945 și 22 decembrie 1989.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 21 alin. (1) şi (5), a căror redactare este următoarea:
Art. 21 alin (1) Persoana îndreptăţită va notifica în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi persoana juridică deţinătoare, solicitând restituirea în natură a imobilului. În cazul în care sunt solicitate mai multe imobile, se va face câte o notificare pentru fiecare imobil.
Art. 21 alin (5) Nerespectarea termenului de 6 luni prevăzut pentru trimiterea notificării atrage pierderea dreptului de a solicita în justiţie măsuri reparatorii în natură sau prin echivalent.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 21 alin. (7) şi (8), a căror redactare este următoarea:
Art. 21 alin (7) Dacă oferta este refuzată potrivit alin. (3), persoana îndreptăţită poate ataca în justiţie decizia prevăzută la alin. (1) în termen de 30 de zile de la data comunicării acesteia.
Art. 21 alin (8) Competenţa de soluţionare revine secţiei civile a tribunalului în a cărui circumscripţie teritorială se află sediul unităţii deţinătoare. Hotărârea tribunalului este supusă căilor legale de atac.
Textele constituţionale invocate de autorii excepţiei sunt cele ale art. 21, art. 41 alin. (1) şi (2), art. 125 şi 135 din Constituţia României, care, ulterior sesizării, a fost modificată şi completată prin Legea de revizuire nr. 429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, republicată de Consiliul Legislativ, în temeiul art. 152 din Constituţie, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor şi dându-se textelor o nouă numerotare. După republicare, textele constituţionale invocate au numerotarea şi conţinutul următor:
Art. 21
(1) Orice persoană se poate adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3) Părţile au dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
(4) Jurisdicţiile speciale administrative sunt facultative şi gratuite.
Art. 44
(1) Dreptul de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sunt garantate. Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetăţenii străini şi apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate privată asupra terenurilor numai în condiţiile rezultate din aderarea României la Uniunea Europeană şi din alte tratate internaţionale la care România este parte, pe bază de reciprocitate, în condiţiile prevăzute prin lege organică, precum şi prin moştenire legală.
Art. 126
(1) Justiţia se realizează prin Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege.
(2) Competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt prevăzute numai prin lege.
(3) Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie asigură interpretarea şi aplicarea unitară a legii de către celelalte instanţe judecătoreşti, potrivit competenţei sale.
(4) Compunerea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi regulile de funcţionare a acesteia se stabilesc prin lege organică.
(5) Este interzisă înfiinţarea de instanţe extraordinare. Prin lege organică pot fi înfiinţate instanţe specializate în anumite materii, cu posibilitatea participării, după caz, a unor persoane din afara magistraturii.
(6) Controlul judecătoresc al actelor administrative ale autorităţilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu excepţia celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum şi a actelor de comandament cu caracter militar. Instanţele de contencios administrativ sunt competente să soluţioneze cererile persoanelor vătămate prin ordonanţe sau, după caz, prin dispoziţii din ordonanţe declarate neconstituţionale.
Art. 136
(1) Proprietatea este publică sau privată.
(2) Proprietatea publică este garantată şi ocrotită prin lege şi aparţine statului sau unităţilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogăţiile de interes public ale subsolului, spaţiul aerian, apele cu potenţial energetic valorificabil, de interes naţional, plajele, marea teritorială, resursele naturale ale zonei economice şi ale platoului continental, precum şi alte bunuri stabilite de legea organică, fac obiectul exclusiv al proprietăţii publice.
(4) Bunurile proprietate publică sunt inalienabile. În condiţiile legii organice, ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori instituţiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosinţă gratuită instituţiilor de utilitate publică.
(5) Proprietatea privată este inviolabilă, în condiţiile legii organice.
„Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile Legii nr. 10/2001 au instituit o procedură administrativă sui-generis având ca obiect restituirea în natură a imobilelor preluate în mod abuziv, cu sau fără titlu valabil, de către stat sau de către alte persoane juridice, în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, indiferent de destinaţia lor, deţinute la data intrării în vigoare de persoanele juridice prevăzute la art. 20 alin. (1).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile Legii nr. 10/2001 au instituit o procedură administrativă sui-generis având ca obiect restituirea în natură a imobilelor preluate în mod abuziv, cu sau fără titlu valabil, de către stat sau de către alte persoane juridice, în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, indiferent de destinaţia lor, deţinute la data intrării în vigoare de persoanele juridice prevăzute la art. 20 alin. (1).
Declanşarea procedurii are loc pe calea unei notificări adresate de către persoana îndreptăţită persoanei juridice deţinătoare.
Pentru evitarea perpetuării stării de incertitudine în ceea ce priveşte situaţia juridică a unor asemenea imobile, Legea nr. 10/2001 a instituit un termen de 6 luni de la data intrării sale în vigoare, în interiorul căruia trebuie trimisă notificarea, termen prelungit în două rânduri cu câte trei luni. Sancţiunea nerespectării sale constă în pierderea dreptului de a solicita în justiţie măsuri reparatorii în natură sau prin echivalent.
În jurisprudenţa sa, Curtea a statuat că:
În cazul în care imobilul a fost preluat de stat cu titlu, prin efectul unei asemenea preluări proprietarul iniţial al imobilului a pierdut titlul de proprietate în favoarea statului, care, în această calitate, este îndreptăţit să exercite toate prerogativele dreptului său asupra bunului. Altfel spus, titularul iniţial al dreptului de proprietate, nemaiavând calitatea de proprietar la data notificării persoanei juridice deţinătoare, ci doar posibilitatea de a obţine reconstituirea acestuia, nu are cum să invoce încălcarea – pe calea reglementării care sancţionează nerespectarea termenului de trimitere a notificării – unui drept pe care nu-l mai are.
În ceea ce priveşte imobilele preluate fără un titlu valabil de către stat, potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, persoanele care au fost deposedate de aceste imobile şi-au păstrat calitatea de proprietari de la data preluării. Însă nici în asemenea situaţii nu există temeiuri care să justifice calificarea reglementării în cauză ca fiind neconstituţională, deoarece potrivit art. 44 alin. (1) teza a doua din Constituţie, „conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege”.
Curtea constată că asupra constituţionalităţii dispoziţiilor
Art. 24 din Legea nr. 10/2001 s-a pronunţat prin Decizia nr. 43 din 7 februarie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, statuând că aceste dispoziţii legale nu conţin nici o prevedere expresă care să vină în contradicţie cu prevederile art. 135 din Constituţie. Prin aceeaşi decizie Curtea a mai statuat că aceste dispoziţii din lege nu vor putea fi aplicate decât în concordanţă cu prevederile art. 135 şi ale art. 41 alin. (1) şi (2) din Constituţie, precum şi cu prevederile Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998.
Considerentele şi soluţia din această decizie sunt valabile şi în cauza prezentă, neexistând temeiuri pentru a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii în materie.
Cu privire la critica referitoare la liberul acces la justiţie, Curtea reţine că instituirea unui termen de decădere nu este de natură să împiedice liberul acces la justiţie. Prin Decizia nr. 1/1994 Curtea Constituţională a statuat că liberul acces la justiţie presupune accesul la mijloacele procedurale prin care se înfăptuieşte actul de justiţie. S-a considerat că legiuitorul are competenţa exclusivă de a stabili regulile de desfăşurare a procesului în faţa instanţelor judecătoreşti, soluţie ce rezultă din dispoziţiile constituţionale ale art. 125 alin. (3), potrivit cărora „Competenţa şi procedura de judecată sunt stabilite de lege”. În considerentele aceleiaşi decizii se reţine că pentru situaţii deosebite legiuitorul poate stabili reguli speciale de procedură, precum şi modalităţi de exercitare a drepturilor procesuale, astfel încât liberul acces la justiţie să nu fie afectat.
Exercitarea unui drept de către titularul său nu poate avea loc decât într-un anumit cadru, prestabilit de legiuitor, cu respectarea anumitor exigenţe, între care şi stabilirea unor termene, după a căror expirare valorificarea respectivului drept nu mai este posibilă.
Cum va putem ajuta cu privire la Noile actualizari privind despagubirile ANRP? Trimite un mesaj
Echipa noastră este formată din avocați, majoritatea specializați în Legea 10/2001, Legea 165/2013, Legea 18/1991, Legea 9/1998, Legea 290/2003 și alte legi privind fondurile funciare. OFERIM GRATUIT CONSULTANȚĂ! DEȚINEM RĂSPUNSUL LA TOATE ÎNTREBĂRILE DUMNEAVOASTRĂ!
Ultimele Actualizari cu privire la ANRP
Lista dosarelor soluționate de ANRP (Bucuresti) și CNCI e acum la zi și poate fi văzută online. Totodată, poți verifica și stadiul de soluționare al dosarelor conform Legii 10, actualizat și disponibil pentru consultare. ANRP a emis de asemenea titluri noi de plată, iar situația acestora se găsește pe site. Dacă ești curios de evoluția dosarelor înregistrate la ANRP, datele sunt recente și accesibile. Iar pentru cei interesați de ședințele CNCI, informațiile sunt disponibile cu ultimele actualizări. Aceste resurse sunt utile pentru a fi la curent cu procesele și deciziile recente.
- Plati ANRP 2025 – Suspendare Emitere Titluri de Plata Despagubiri aici.
- Lista dosarelor soluționate, ultima actualizare, poate fi consultată aici.
- Stadiu Dosar ANRP – CNCI Stadiul de solutionare Legea 10, ultima actualizare, poate fi consulta aici.
- ANRP Titluri de Plata Emise, ultima actualizare, pot fi consultate aici.
- Situatia Dosarelor inregistrate la ANRP, ultima actualizare, poate fi consultata aici.
- Sedintele Comisiei Nationale pentru Compensarea Imobilelor (CNCI), pot fi consultate aici.
Informatii cu privire la Despagubirile ANRP
- Legea Restituirii Proprietatilor
- EMITEREA DECIZIEI DE COMPENSARE ANRP
- Legea 165 din 2013 Actualizata – Modificari/Reglementari
- Conditii Privind Acordarea Despagubirilor
- Legea 10/2001
- Legea 10/2001
- Termen solutionare notificari Legea 10 PMB Stadiu Dosar
- EVALUAREA IMOBILULUI ȘI STABILIREA PUNCTELOR COMPENSATORII ANRP
- Plati ANRP 2023 – 2024 Legea 165/2013 art.41 Ordonanta Guvern
Pe site-ul nostru sunt prezentate informatii actualizate si valoroase cu privire la Despagubiri ANRP
- ANRP
- ANRP Plati
- Avocat ANRP
- Dosare ANRP
- Decizii ANRP
- Puncte ANRP
- Despagubiri ANRP
- Forum ANRP
- PMB Legea 10
- Calcul Despegubiri ANRP
- CNCI
- Legea 165/2013 – Cu Modificarile si Completarile Ulterioare
- Despagubirile ANRP si Intinderea Acestora Restituire Proprietate
Cumpar Despagubiri ANRP
- Cumpar Puncte ANRP
- Cumpar Dosare ANRP
- Cumpar Decizii de compensare prin puncte ANRP
- Cumpar Drepturi Litigioase
- Cumpar Depreturi Succesorale
- Cumpar Titluri de Plata ANRP
Ultimele Actualizari cu Privire la PMB Legea 10 2001
- PMB Legea 10
- Termen solutionare notificari Legea 10 PMB Stadiu Dosar
- Litigii PMB – Procese pe ROL Primaria Municipiului Bucuresti
- Legea 10/2001 Primaria Bucuresti
Grup Comunitate ANRP
Am creat un Grup de Facebook dedicat ANRP pentru a aduna o comunitate cât mai largă și unită. E un loc unde putem împărtăși idei, noutăți și soluții. Dacă ai întrebări sau experiențe de împărtășit, aici e locul potrivit. Ne dorim să fim un sprijin real pentru toți membrii și să facilităm discuții constructive. Intră în grup și contribuie la discuțiile noastre! Nu ezita să inviți și alte persoane interesate. Hai să construim împreună o comunitate activă și implicată. Poți găsi grupul dând click pe linkul de mai sus. Te așteptăm!